Deze website maakt gebruik van cookies, u kunt de website verlaten wanneer u dat niet wilt. Of akkoord geven om cookies toe te staan.

Een 'Account Closure Request'?

Gepubliceerd: maandag 07 februari 2022 Door Ton Kuipers

Ja hoor, de kwaadwillenden worden steeds inventiever. De valse mailberichten lijken steeds echter en brutaler. Vanmorgen kreeg ik er weer een. Het is er eentje die directe actie van je vraagt zodat je in paniek niet de tijd zal nemen om de boel even grondig te checken. (Het lijkt allemaal zo echt te zijn.)

 

 

"Hi User,

We recently received your request to close your account. Please disregard this message if this request was from you. We are indeed sad to see you go!

 

In 24hrs, access to your email including Inbox/Sent/Archive etc will be denied.

If you believe someone made this request without your consent,

Cancel Request here and keep your account. Or please give us a call at 1-876-517-1596.

Best Regards,

 

 

Have a question? We’re here to help.
Contact us today"

 

Het bericht lijkt te zijn verzonden door de host van mijn website en de inhoud is best alarmerend: ik zou mijn account opgezegd hebben. En wanneer dat inderdaad zo is dan hoef ik niks te doen, maar wanneer ik dit verzoek NIET heb ingediend dan moet ik reageren (en snel ook want anders vervalt binnen 24 uur de toegang tot mijn mails. Dus haast is geboden.

Natuurlijk blijkt de link achter de "knop" helemaal niet naar mijn host te leiden, maar in paniek zou je er zo maar in kunnen trappen om op de link te klikken.

Krijgt u ook een dergelijk bericht? Gooi het mailtje direct weg en klik vooral niet op de links en/of knoppen in het bericht. 

Hieronder tips om dergelijke nepmails te herkennen:  Bron: "https://veiliginternetten.nl/thema/basisbeveiliging/cybercrime/"

Een nepmail herkennen

  • Afzender
    Controleer het adres van de afzender. De naam van de afzender mag dan precies hetzelfde zijn als die van je bank of webwinkel, maar vaak is het gebruikte e-mailadres vaag of een afgeleide versie van een echte bedrijfsnaam of de naam van een instantie. Is het adres vaag of onduidelijk? Dan heb je waarschijnlijk met phishing te maken.
  • Aanhef
    Word je met hele algemene termen, zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant', aangesproken, let dan op. Bedrijven en instanties waar je klant bent, gebruiken meestal in ieder geval je achternaam in een e-mail of weten of je een man of een vrouw bent.
  • Vragen naar persoonsgegevens
    In veel nepmails staat het verzoek om je persoonsgegevens 'te controleren', 'bij te werken' of 'aan te vullen'. Je moet dan op een link klikken om dit te doen. Doe dit nooit zomaar. Je bank, verzekeringsmaatschappij en overheidsinstanties vragen nooit op deze manier naar persoonsgegevens. Bel het bedrijf of de instantie liever eerst op om te controleren of ze de e-mail wel zelf hebben verstuurd. Gebruik hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.
  • Taalgebruik en vormgeving
    De huidige generatie nepmails staan allang niet meer bol van de taal- en spelfouten. Ook de gebruikte logo’s en foto’s worden steeds professioneler. Lees en bekijk de e-mail goed om te zien of je toch geen onregelmatigheden tegenkomt. Je kunt ook een eerdere mail van een bedrijf of instantie ernaast leggen ter vergelijking.
  • Links
    Links in nepmails kunnen ervoor zorgen dat er schadelijke software op je computer wordt geïnstalleerd of dat je naar een valse website wordt geleid. Klik dus nooit zomaar op de links in e-een e-mail die je niet vertrouwt. Controleer het adres van de link door, zonder erop te klikken, de cursor van je muis op de link te zetten en te kijken welk adres er verschijnt.
  • Bijlage
    Een bijlage in een nepmail kan ervoor zorgen dat er schadelijke software op je computer wordt geïnstalleerd. Open dus nooit zomaar een bijlage van een e-mail die je niet vertrouwt. Een zip-bestand is altijd verdacht aangezien bijvoorbeeld facturen en aanmaningen nooit op deze manier worden verstuurd. Verwacht je toch een bestand? Neem dan contact op met de afzender om te vragen wat en hoe ze iets precies verstuurd hebben. Gebruik ook hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.